Zostaliśmy poproszeni o opracowanie koncepcji złożonych działań z zakresu internal relations, realizujących trzy cele: 1) integrację trzech osobnych specjalistycznych działów; 2) integrację pracowników młodszych i starszych stażem; 3) zachęcenia pracowników do wpływania na swoją przestrzeń pracy i wychodzenia z inicjatywą zmiany.
ECDF Dotacje to wiodący podmiot w Grupie Doradczej ECDF. Jest najskuteczniejszą polską firmą specjalizującą się w pozyskiwaniu i rozliczaniu dotacji UE. W latach 2004-2015 zdobyła dofinansowanie dla ponad 1200 projektów o łącznej wartości ponad 1,2 mld zł.
Pierwszym wyzwaniem, przed jakim stanęliśmy, była konieczność stworzenia koncepcji, która realizuje trzy postawione cele (integrację działów, integrację pracowników rożnych stażem, zachęcenie do wpływania na przestrzeń pracy).
Zamiast wymyślać usprawnienia i narzucać je pracownikom z zewnątrz, postanowiliśmy oddać całą władzę w ręce pracowników. Zaproponowaliśmy kierownictwu ECDF Dotacje koncepcję „Budżetu Pracowniczego” – przeprowadzenia kontrolowanego konkursu, w którym starannie dobrane zespoły opracowują projekty, a następnie „ubiegają się o dotację” z wyznaczonej przez dyrekcję puli środków. Najlepszy pomysł miało wyłonić ogólne głosowanie, a projekty miały powstać na moderowanych przez nas warsztatach kreatywnych.
Mając zielone światło od Klienta, zabraliśmy się do opracowania szczegółowego harmonogramu, programu i zapotrzebowania. 60 pracowników ECDF Dotacje dobraliśmy wg takiego klucza, aby umożliwić współpracę osobom z różnych działów i o różnym stażu w firmie. Projektowaliśmy logo projektu nawiązujące do znanych pracownikom znaków programów dotacyjnych, przygotowywaliśmy materiały informacyjne, obrandowaną urnę do głosowania. Razem z klientem wyznaczyliśmy harmonogram spotkań i kolejne kroki, a następnie przedstawiliśmy koncepcję pracownikom firmy.
Na podstawie autorskiego programu kreatywnego przeprowadziliśmy dwukrotnie (ze względu na liczbę zespołów) warsztaty, w trakcie których zaprosiliśmy pracowników do przeprowadzenia wywiadów z wybranym kolegą lub koleżanką z firmy, na jego bazie stworzone zostały „persony” – ogólni reprezentanci określonych grup, o konkretnych potrzebach, środowisku czy podejściu do pracy. Następnie zespoły generowały pomysły na to, w jaki sposób móc dostosować biuro do potrzeb ich „persony”, a na końcu – przygotowywały robocze prototypy proponowanych rozwiązań.
Zespoły dopracowywały swoje pomysły samodzielnie, poza warsztatami, przygotowując dla projektów pełną dokumentację: kosztorys, harmonogram wykonania, zapotrzebowanie zewnętrzne – analogii do codziennej pracy przy projektach unijnych nie dało się nie zauważyć.
Mając gotowe projekty, zespoły zostały zachęcone do lobbowania na rzecz swoich pomysłów. My w międzyczasie przygotowaliśmy „ordynację wyborczą” – głosowanie było możliwe tylko na jeden projekt i do tego nie na własny.
Zwycięski okazał się projekt, który wprowadzał prosty, ale świetnie przemyślany system monitorowania czasu pracy w taki sposób, aby zniwelować specyficzne w tej branży różnice między okresami bardzo intensywnej pracy a momentami czasem wręcz braku zajęć. Zwycięski zespół został wyznaczony do koordynowania wprowadzenia projektu w życie.
„Budżet Pracowniczy” okazał się strzałem w dziesiątkę – zaangażowanie, z nutką rywalizacji, dało się zauważyć od razu w trakcie warsztatów. Nas cieszyła również współpraca i integracja pracowników niezależnie od zespołu i stażu pracy, wymiana spostrzeżeń, a także oderwanie od codziennych obowiązków i możliwość porozmawiania o swoim środowisku pracy. Cele zrealizowane!